Cunoscutul
şi apreciatul Teatru „Victor Ion Popa” din oraşul vecin şi prieten Bârlad, se
prezintă din nou în faţa publicului tecucean.
Astfel, marţi 31 ianuarie 2017, în
sala de spectacole „Ion Petrovici” a Casei de cultură din Tecuci, va fi prezentată
cunoscuta comedie romantică „Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian.
În această
piesă, realizată de autor în anul 1936 dar prezentată publicului pentru prima
oară în anul 1938, autorul surprinde şi ne prezintă o microlume contorsionată de problemele
intelectuale ale acelui timp. Cu toate că a fost scrisă acum peste 80 de ani,
ea încă se joacă pe scenele multor teatre, bucurându-se de mult succes.
În spectacolul de faţă, ne vom reîntâlni
cu actorii bârlădeni Marcel Anghel, Simon Jalca-junior, Petronela Ene, Sorin
Ghiorghe, Bogdan Manolache, Cristian Todica, Alexandru Savu, Cătălina Rusu şi
Ramona Parpelita Ananie.
Regia este semnată de Geo Balint iar
scenografia de Adriana Raicu.
Spectacolul
de marţi, 31 ianuarie 2017, va începe la ora 18 iar preţul unui bilet este de
15 lei.
Iancu
Aizic
În mod
subtil, înșelător, punctul inițial al comediei pare simplu, fără pretenții,
minor: șase personaje banale își petrec „luna lor de libertate”, adică vacanța,
la Vila Weber, aflată undeva în Munții Ciucului. Pe scenă, se perindă caractere
și tipuri ale vieții cotidiene de oriunde și de oricând: femeia tânără
(Corina), femeia bovarică, la vârsta critică (madame Vintilă), adolescentul
(Jeff), micul funcționar (Bogoiu), militarul (Maiorul). Fiecare cu obiceiurile
și ticurile sale:
„Ați adus
totul cu voi, în valiză: manii, regrete, zâmbete, amoruri”.
Atmosfera
pașnică și idilică, de toleranță mutuală, este tulburată de apariția lui Ștefan
Valeriu, un „băiat de treabă”, care „și-a lipit barbă și mustăți fioroase, ca
să sperie lumea”, făcând pe „ferocele” și pe „mitocanul”. El își terorizează
vecinii, nesalutând și nerăspunzând când i se vorbește, făcând orice spre a
părea dezagreabil. Totodată, el strică aparatul de radio și telefonul, ascunde
firma pensiunii, pentru ca autobuzul să nu mai oprească aici și să nu mai poată
fi adusă corespondența și ziarele. Cu alte cuvinte, Ștefan Valeriu urmărește,
cu obstinație, să desăvârșească izolarea din jurul Vilei Weber, distrugând
toate punțile de legătură cu realitatea înconjurătoare. În acest fel, eroul
reușește să creeze atmosfera necesară pentru transformarea Pensiunii Weber
într-unul din acele „locuri somnoroase”, unde se pot oferi voluptuoase „lecții
de lene”.
Tonalitatea
minoră este, treptat, transfigurată de infuziile „ideologiei” personajului
Ștefan Valeriu: „am și eu luna mea de libertate - și nu există decât o singură
formă - supremă - de libertate: lenea. Am și eu luna mea de lene, când stau,
privesc, tac și nu aștept nimic. Unsprezece luni pe an sunt și eu un om grăbit,
un om crispat, un om care aleargă, care discută, care rezistă, dar, după
unsprezece luni, mă duc undeva departe de oraș, să iau lecții de lene, de la
piatra asta, de la copacul ăla. Uită-te la el, nu ți se pare că e ceva
împărătesc în indiferența lui?”.
Teodora
Spînu, secretar literar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu