Învăţătorii care preiau clasa zero în
septembrie 2016 nu vor evalua elevii cu note sau calificative. Aceştia îşi vor
consemna informaţiile strânse despre elevi într-un raport ce va fi întocmit la
finalul anului şcolar.
Conform metodologiei publicate de
Ministerul Educaţiei, învățătorii de la clasa zero vor întocmi la sfârşitul
anului şcolar 2016-2017 un raport de evaluare în care vor consemna nivelurile
de dezvoltare fizică, socio-emoţională, cognitivă, a limbajului şi a
comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare
ale elevilor clasei pregătitoare.
Iată câteva instrucţiuni de completare a
raportului
Cadrele didactice bifează un singur nivel de
apreciere în casetă corespunzătoare pentru fiecare competenţă în parte:
Dezvoltarea fizică şi motrică
- ldentificarea principalelor
caracteristici ale posturii corporale corecte
- Utilizarea unor mişcări specifice
diferitelor segmente ale corpului
- Executarea unor mişcări sugestive şi
folosirea unei mimici şi a unei gestici adecvate diferitelor contexte (dialog,
recitare, cântec, dans, teatru etc.)
- Participare la activități motrice
coordonate cu membrii grupului.
Dezvoltarea socio-emoţională
- Indentificarea elementelor de
identitate (nume, prenume, vârstă, gen, aspect fizic, naţionalitate, numele
părinţilor, localitate, etc.)
- Respectarea unor reguli simple de
igienă personală
- Reconoașterea emoţiilor de bază
raportate la experienţa de viaţă
- Exprimarea de sine (exprimarea emoţiilor,
temerilor, preocupărilor, a ceea ce îi place şi ce nu), în limbaje variate
(verbal, nonverbal, artistic)
- Manifestarea grijii pentru
comportarea corectă în relaţie cu mediul natural şi social
- Respectarea normelor elementare de
comportament social
- Identificarea unor repere
relaţionale (frate, soră, mamă, tată, bunici, rude, colegi, prieteni, adulţi,
educatori) şi valorice (bine, frumos, bun etc.)
- Participarea la activităţile
grupului, jocuri de grup, relaţii interpersoanale.
Dezvoltarea cognitivă
- Identificarea cuvintelor din
enunţuri scurte, rostite clar şi rar
- Identificarea silabelor şi a
sunetului iniţial şi final în cuvinte clar articulate
- Discriminarea cu suport intuitiv a
formelor geometrice, semnelor grafice (litera, cifra), culorilor, sunetelor
- Sesizarea relaţiei dintre sunet şi
literă, dintre cifră şi număr
- Trasarea elementelor grafice
(conturul literelor, cifrelor, formelor geometrice principale)
- Identificarea unor repere: spaţiale
(în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în faţă, în spatele, sus, jos) şi temporale
(înainte, după, zi, noapte, iarnă, vară, etc.)
- Identificarea unor repere de gândire
logică: sortare, clasificare pe baza unui criteriu dat, raţionament simplu (
dacă..., atunci...)
- Recunoaşterea unor cuvinte uzuale,
scrise cu litere de tipar
- Recunoaşterea numerelor în
concentrul 0-10
- Rezolvarea de probleme în care
intervin operaţii de adunare sau scădere cu 1-2 unităţi în concentrul 0-10, cu
suport intuitiv.
Dezvoltarea limbajului şi a comunicării
- Identificarea şi aplicarea regulilor
principale de comunicare
- Utilizarea elementelor de logică în
comunicare („şi/sau”, „dacă..., atunci”, „da/nu”, etc.)
- Receptarea semnificației corecte a
mesajelor orale
- Sesizarea semnificației unui mesaj vizual
simplu
- Exprimarea unor mesaje referitoare la sine,
colegi, familie, şcoală, mediu înconjurător
- Participarea la dialoguri scurte, în
situaţii de comunicare uzuală.
Dezvoltarea capacităţilor şi atitudinilor de
învăţare
- Respectarea normelor elementare de comportament
şcolar
- Manifestarea perseverenţei în
activitatea de învăţare
- Manifestarea curiozităţii pentru
explorarea mediului natural şi social
- Identificarea unor regularităţi în
mediul familiar, natural şi social
- Realizarea unor activităţi, proiecte,
obiecte, construcţii simple
- Relaţionarea pozitivă cu alţi membri
ai grupului, în reluarea unor sarcini simple de lucru
- Participarea la activităţi
integrate, adaptate nivelului de vârstă
- Manifestarea imaginaţiei şi a
creativităţii în activitate şi joc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu